O RANÉ PÉČI

Popis realizace služby AlFi-raná péče pro rodiny s dětmi s PAS, Identifikátor služby: 6431660

VNITŘNÍ PRAVIDLA PRO POSKYTOVÁNÍ SLUŽBY RANÉ PÉČE

Raná péče pro rodiny s dětmi s PAS je sociální službou, jejímž poskytovatelem je AlFi, z.s. a to dle § 6 Zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.

Jaké je naše poslání?

Posláním sociální služby Raná péče pro rodiny s dětmi s PAS je provázet a podporovat rodiny s dětmi s poruchou autistického spektra nebo podezřením na tuto diagnózu ve zvládání nelehkých situací, které jim autismus do života přináší, tak, aby mohly vést co nejvíce spokojený život.

Co je raná péče a jaké jsou její cíle?

Raná péče pro rodiny s dětmi s PAS je bezplatnou sociální službou.

Raná péče je převážně službou terénní. To znamená, že poradce rané péče navštěvuje rodiny v jejich domácím prostředí, kde rodině poskytují pomoc při práci s dítětem, při řešení situací, do nichž se rodina s dítětem s PAS každodenně dostává.

Cílem Rané péče pro děti s PAS je zmírnit negativní vliv poruchy autistického spektra na psychický vývoj dítěte a jeho rodinu, podpořit rozvoj všech oblastí vývoje dítěte.

Cílem rané péče směrem k rodině je provázet rodinu v náročném životním období, poskytnout psychosociální podporu a porozumění. Poskytnout informace podporující porozumění dítěti a jeho situaci, informace o postupu při práci s dítětem směřující k jeho rozvoji. Podpořit pečující při kontaktu s dalšími rodinnými příslušníky, s osobami v nejbližším okolí. Podpořit pečující při získávání kontaktů na odborníky, předškolní a školní zařízení, na finanční podporu apod.

Pro koho je služba Raná péče pro rodiny s dětmi s PAS určena?

Raná péče pro rodiny s dětmi s PAS je poskytována rodinám s dětmi ve věku od 2 do 7 let s diagnózou PAS nebo s důvodným podezřením na tuto diagnózu, žijícím na území města Ostravy a jeho blízkém okolí (do 15 km od hranice města Ostravy).

Rodinou je myšlena nejméně jedna zletilá osoba pečující o dítě se zdravotním znevýhodněním (PAS), přičemž vztah této zletilé osoby k tomuto dítěti je formálně upraven (rodič, pěstoun apod.).

Jak poskytování služby probíhá?

Rodina (Uživatel služby rané péče) je v kontaktu se svým klíčovým pracovníkem - poradcem RP, který rodinu pravidelně navštěvuje dle vzájemné domluvy, a to ideálně co 4 až 6 týdnů, což zajišťuje kontinuálnost postupu při naplňování domluvených cílů spolupráce. Maximální rozestup mezi jednotlivými konzultacemi je 3 měsíce. V případě zájmu nebo při naplňování některých cílů je možné konzultaci rané péče uskutečnit také ambulantně na pracovišti AlFi, sz. na adrese: Brandlova 6, Ostrava.

1) PRVNÍ KONTAKT

Zájemce o službu, tedy rodič (zákonný zástupce) dítěte s autismem, může kontaktovat službu telefonicky, e-mailem nebo přes základní kontaktní formulář nebo přímo přes Formulář pro zájemce o službu RANÉ PÉČE.

Váš kontakt bude evidován a na Vaši emailovou adresu Vám následně bude zaslán návrh na osobní setkání tzv. "INFORMAČNÍ SCHŮZKU"

2) INFORMAČNÍ SCHŮZKA a ZAHÁJENÍ SPOLUPRÁCE

Informační schůzka probíhá ve většině případů na pracovišti AlFi, z.s.. Během tohoto setkání Vám představíme podrobně službu rané péče, předložíme potřebnou dokumentaci, ale zejména Vás vyslechneme a zjistíme Vaše očekávání od naší služby. Při práci s Vaším dítětem dojde k primární speciálně-pedagogické diagnostice, která nám následně pomůže při přípravě další spolupráce. Pokud Vás naše služba zaujme a bude mít zájem o spolupráci, na tomto setkání Vás zaevidujeme jako zájemce o službu. Bude-li ihned volná kapacita, může být hned domluven termín VSTUPNÍHO SETKÁNÍ. Pokud aktuálně nebude kapacita služby volná, budete

V případě, že Další setkání probíhá v centru organizace a to s vedoucím služby a poradcem rané péče. Pokud se zájemce rozhodne stát se uživatelem služby rané péče, dojde k podepsání dohody o poskytování služby rané péče a individuálního plánu. Uživatelé jsou také informováni o vedení dokumentace, nakládání s osobními údaji, možnostech kontaktu s pracovníky a způsoby podávání stížností. Na závěr je stanoveno datum první konzultace v domácím prostředí uživatele.

3) KONZULTACE V RODINĚ

Konzultace v rodině probíhá vždy plánovaně, v čase, který vyhovuje rodině - s ohledem na denní režim dítěte – a to v pracovních dnech mezi 9:00 a 17:00 hodinou. Termíny jsou domlouvány osobně při konzultaci nebo telefonicky a změna dohodnutého termínu je možná s časovým předstihem minimálně 1 den před termínem návštěvy nebo bezodkladně po zjištění komplikace a to telefonicky.

Délka konzultace je zpravidla 1 – 2 hodiny a měla by probíhat minimálně 1x za 1 až 3 měsíce. Cílem konzultací je zejména podpora rodičovských kompetencí (principy práce s dítětem), stanovení postupů směřujících k dosažení dohodnutých cílů a řešení aktuálních problémů.3) Ukončení poskytování služby

Služba rané péče je ukončena na základě domluvy a to písemnou formou podepsanou oběma stranami.

K ukončení poskytování služby nejčastěji dochází z důvodu dovršení 7 let věku dítěte se zdravotním postižením, po naplnění dohodnutých cílů, v případě odstěhování uživatele mimo oblast působnosti ( v našem případě mimo Ostravu a její nejbližší okolí). Uživatel může kdykoli smlouvu vypovědět na vlastní žádost a stejně tak AlFi, z.s. může odstoupit od smlouvy např. pokud uživatel opakovaně poruší povinnosti vyplývající ze smlouvy, pokud neprojeví zájem o službu déle než 6 měsíců apod. Při konzultacích rané péče jsou rodině poskytovány konzultace, během kterých se spolupracuje na naplňování stanovených cílů, a dle potřeby jsou stanovovány cíle nové.

V době mezi konzultacemi v rodině může Uživatel v případě potřeby kontaktovat poradce RP písemně, elektronickou poštou nebo telefonicky.

Společnými cíli, na kterých rodina a poradce rané péče spolupracují, mohou být:

  • Zlepšení vzájemného porozumění mezi dítětem a jeho nejbližšími.
  • Podpora vývoje dítěte v oblasti komunikace, vztahů s vrstevníky, v oblasti sociálního chování, představivosti a hry.
  • Eliminace či zmírnění projevů problémového chování.
  • Zvýšení samostatnosti dítěte a zlepšení jeho sebeobslužných dovedností.
  • Posílení kompetencí rodiny k řešení obtížných situací souvisejících s výchovou dítěte s PAS.

Jaké zásady dodržujeme při poskytování služby rané péče?

  • respekt a úcta k uživateli a rodinným příslušníkům
  • respektujeme hodnoty, osobnost, důstojnost a potřeby rodiny a jejích příslušníků bez ohledu na původ, etnickou příslušnost, rasu, barvu pleti, mateřský jazyk, věk, zdravotní stav, sexuální orientaci, náboženské a politické přesvědčení
  • dodržujeme etický kodex organizace, který odpovídá platné legislativě České republiky, Listině základních lidských práv a Úmluvě o právech dítěte
  • individuální přístup
  • podpora je zaměřená na potřeby konkrétního dítěte a jeho rodiny
  • partnerský přístup a podpora aktivního přístupu
  • rodina je partner, rodina zná nejlépe své dítě, proto klademe důraz na aktivní spolupráci mezi pracovníkem RP a Uživatelem
  • aktivní přístup ze strany rodiny je podmínkou pro úspěšný průběh služby
  • odbornost a profesionalita
  • doporučované výchovné postupy vycházejí výhradně z ověřených metod práce s dětmi s PAS
  • komplexní péče
  • sociální služba Raná péče pro děti s PAS poskytuje Uživateli komplexní péči zaměřenou jak na samotné dítě s PAS tak na jeho rodinu
  • jednotlivé činnosti poskytované služby jsou uvedeny ve "Výčtu činností poskytovaných sociální službou Raná péče pro rodiny s dětmi s PAS", které jsou součástí Vnitřních pravidel pro poskytování služby rané péče
  • dodržování zásad nakládání s osobními údaji
  • proto, aby byla služba řádně zajištěna, je vedena každému uživateli dokumentace, která obsahuje: Žádost o poskytování služby rané péče, Dohodu o poskytování služby rané péče, Individuální plán a další dokumenty a údaje v rozsahu nezbytném pro poskytování služby

Nakládání s osobními a citlivými údaji

  • s osobními a citlivými údaji Uživatele je nakládáno ve smyslu zákona č. 101/2000Sb, a s Obecným nařízením EU 2016/679 a ochraně osobních údajů (GDPR) ve znění pozdějších předpisů a doplnění, a to z důvodu zákonných, smluvních a oprávněných zájmů Poskytovatele služby, tedy z důvodu potřebné evidence výkonů služby a pro statistické vykazování pro vyúčtování dotací a grantů, které Poskytovatel na svou činnost získává. Zároveň poskytovatel služby zpracovává osobní údaje Uživatele služby z důvodu jeho oprávněných zájmů, tedy z důvodu, aby služba mohla být Uživateli bezpečně a kvalitně poskytnuta.
  • pravidla pro zpracování, uchovávání, používání a likvidaci osobních a citlivých údajů jsou dána zvláštním předpisem Poskytovatele "Vnitřní předpis pro zpracování, uchovávání, používání a likvidaci osobních a citlivých údajů"
  • k osobním a citlivým údajům Uživatele mají přístup pouze zaměstnanci AlFi, z.s., kteří jsou vázáni mlčenlivostí, neposkytují osobní a citlivé údaje o Uživateli třetí osobě, v případě, že si Uživatel žádá, aby zaměstnanci AlFi,z.s. poskytli údaje o uživateli třetí osobě, stvrzuje toto uživatel svým podpisem
  • poskytovatel může použít osobní údaje Uživatele (fotografie, videonahrávky apod.) pro potřeby Poskytovatele (prezentace služby na veřejnosti, webových stránkách, žádosti o financování, dokumentech o organizaci – např. Výroční zpráva) pouze a výhradně s písemným souhlasem Uživatele jím vlastnoručně podepsaným; Uživatel uděluje/neuděluje souhlas s dalším použitím osobních údajů na základě svobodné vůle a neudělení souhlasu nevede k ukončení poskytování služby

Jaké jsou podmínky pro zahájení poskytování služby?

  • Zájemce o službu rané péče telefonicky, osobně nebo písemně kontaktuje Poskytovatele
  • Zájemce o službu je pracovníkem RP obeznámen se službou rané péče a podmínkami jejího poskytování a v případě trvání zájmu vyplní  "Žádost o poskytnutí služby rané péče".
  • Zájemce odpovídá cílové skupině pro poskytnutí Služby rané péče pro rodiny s dětmi s PAS
  • znevýhodněné dítě ve věku mezi 2 a 7 lety má diagnózu PAS nebo je důvodné podezření na tuto diagnózu
  • Trvalý pobyt zájemce o službu je v oblasti působnosti Poskytovatele, tedy na území města Ostrava a jeho blízkém okolí (do 15 km od hranice Ostravy)
  • Zájemce o službu a Poskytovatel se na vstupním jednání dohodnou na poskytování a užívání služby rané péče za stanovených podmínek, poskytování služby je zahájeno ode dne podepsání "Dohody o poskytování služby rané péče" a to oběma smluvními stranami
  • Poskytovatel může kapacitně zajistit poskytnutí služby rané péče
  • Jaké jsou důvody nepřijetí žadatele do služby rané péče?
  • rodina s dítětem nespadají do dané cílové skupiny nebo spadat přestaly
  • z důvodu naplněné kapacity dané služby
  • v případě zájmu Zájemce o službu je tento veden Poskytovatelem v pořadníku Zájemců o poskytování služby a při uvolnění kapacity je Zájemce kontaktován a trvá-li stále jeho zájem o službu, dojde k podepsání Dohody a Zájemce se stane Uživatelem služby rané péče
  • zájemce žádá o službu, kterou Poskytovatel neposkytuje
  • v případě neakceptování podmínek a pravidel poskytování služby rané péče a v dalších případech, které jsou uvedeny v zákoně č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, § 91, odst. 3

Financování služby rané péče pro děti s PAS

Služba rané péče je ve svém základním rozsahu poskytována Uživatelům bezplatně.

Služba rané péče pro děti s PAS je financována z části formou dotací ze státního rozpočtu ČR, z rozpočtu statutárního města Ostrava a Moravskoslezského kraje, z části z rozpočtů městských obvodů statutárního města Ostrava, na jejichž území mají Uživatelé služby trvalé bydliště, a to na základě žádostí o poskytování služby, se kterými se Poskytovatel na uvedené subjekty obrací.

Dofinancování Služby rané péče pro děti s PAS probíhá prostřednictvím nadací a soukromých dárců.

Místo a čas poskytování služby

Sociální služba je poskytována v průběhu celého roku.

Terénní služba – v pracovních dnech od 9:00 do 17:00 hodin, a to na základě předchozí domluvy s uživatelem (konzultace v domácím prostředí rodiny, na jiných místech dle domluvy).

Ambulantní služba – ve středu v době od 8:00 do 15:00 hod. na základě předchozí domluvy s uživatelem v kanceláři poskytovatele Brandlova 6, Ostrava, 702 00

Maximální kapacita počtu rodin Rané péče pro děti s PAS: 52 rodin

Ukončení poskytování služby rané péče pro děti s PAS

jednostranně ze strany Uživatele:

  • kdykoli písemnou formou po vyrovnání závazků vůči Poskytovateli
  • v případě naplnění cílů – individuálního plánu uživatele, kdy další cíle nejsou stanoveny

jednostranně ze strany Poskytovatele:

  • dojde-li k naplnění stanovených cílů a nejsou-li další cíle stanoveny - tímto pominou důvody pro poskytování Služby
  • přestěhuje-li se Uživatel mimo oblast působnosti Poskytovatele
  • uplyne-li doba platnosti Dohody vzhledem k dosažení 7 let věku dítěte
  • neprojeví-li uživatel zájem o službu po dobu déle než 3 měsíce bez udání důvodu
  • porušil-li Uživatel povinnosti vyplývající z "Dohody o poskytování služby rané péče"
  • neumožní-li Uživatel poskytování služby obvyklým způsobem tak, aby mohla být garantována kvalita služby Poskytovatele
  • při opakovaném nedodržení povinností Uživatele uvedených ve Vnitřních pravidlech pro poskytování služby rané péče
  • pokud by další poskytování služby mohlo ohrozit poradce nebo snižovat jeho důstojnost
  • v případě nezbytných finančních nebo kapacitních důvodů v případě zániku Poskytovatele

Ukončení poskytování služby ze strany Poskytovatele lze učinit pouze písemnou formou, ve které jsou Uživateli oznámeny důvody ukončení poskytování služby.

Vyřizování stížností

V případě, že máte zájem vyjádřit připomínku, stížnost nebo podnět k poskytování služby rané péče, můžete tak učinit následujícím způsobem:

  • ústně (je proveden záznam) v průběhu konzultace v rodině nebo v centru organizace vedoucímu střediska, sociálnímu pracovníkovi nebo poradci rané péče
  • písemně na adresu Neukončená 257/134, Ostrava - Petřkovice, 725 29
  • emailem na adresu info@alfi-ostrava.cz
  • telefonicky na číslo +420 603 337 641 (vedoucí střediska) nebo na +420 737 360 325 (sociální pracovník)
  • anonymně na adresu Neukončená 257/134, Ostrava - Petřkovice, 725 29

Chce-li stěžovatel dostat vyrozumění, stížnost musí být podána jmenovitě. Stížnost je zaevidována a předána k projednání vedoucímu střediska. Stížnost bude se stěžovatelem projednána osobně, telefonicky, emailem nebo písemně. Stížnost bude vyřízena nejpozději do 30 kalendářních dnů od jejího podání, a pokud tuto lhůtu nelze z jakýchkoliv důvodů splnit, bude stěžovatel o těchto důvodech vyrozuměn. Při podání anonymní stížnosti je po jejím projednání vyvěšen výsledek na webových stránkách organizace.

V případě, že nebudete spokojeni s vyřízením Vaší stížnosti, máte možnost obrátit se na níže uvedené nezávislé orgány:

  • Moravskoslezský kraj, Krajský úřad, 28. Října 117, Ostrava, 702 00
  • Veřejný ochránce práv, Údolní 39, Brno, 602 00
  • Povinnosti Poskytovatele

Poskytovatel služby rané péče je povinen:

  • poskytovat službu v souladu se zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách
  • poskytovat služby v souladu se standardy sociálních služeb a standardy rané péče
  • dodržovat mlčenlivost o skutečnostech svěřených Uživatelem i o okolnostech poskytování služby, s výjimkou skutečností, na které se vztahuje oznamovací povinnost
  • minimálně jednou za 1-3 měsíce umožnit Uživateli konzultaci v rodině
  • umožnit Uživateli nahlížet do jeho dokumentace
  • přijímat a řešit stížnosti Uživatelů
  • informovat Uživatele o změně adresy

Povinnosti Uživatele:

  • aktivně spolupracovat s pracovníkem služby rané péče (domlouvat termíny konzultací, podílet se na určování cílů poskytované služby
  • dodržovat domluvené termíny konzultací
  • v případě, že je Uživatel nucen z vážných důvodů zrušit domluvenou konzultaci nebo v případě, že před plánovanou konzultací onemocní člen Uživatelovy domácnosti, je Uživatel povinen zavolat nejpozději 24 hodin předem nebo bezodkladně, aby oznámil výše zmíněnou událost
  • pokud jsou Uživateli zapůjčeny Poskytovatelem pomůcky, hračky nebo literatura, je Uživatel povinen seznámit se s Výpůjčním řádem a tento dodržovat
  • nesjednávat dohodu o poskytování služeb rané péče s jiným poskytovatelem této služby po dobu trvání Dohody s AlFi, z.s.
  • informovat Poskytovatele o změnách kontaktů nebo osobních údajů vztahujících se k poskytované službě

Další důležité informace a upozornění pro Vás – uživatele sociální služby raná péče:

Konzultace probíhají v prostoru Vaší domácnosti na základě předchozí domluvy s poradcem rané péče. Vy jste tedy ve svém prostředí a je na Vás, abyste poradci sdělili, kam si přejete, aby poradce vstoupil.

Poradce během konzultace nepřebírá zodpovědnost za Vaše dítě. Poradce nezná dobře ani Vaše dítě ani Vaši domácnost, nemůže předvídat možná rizika, buďte tedy vždy přítomni v průběhu celé konzultace, budeme takto moci předejít nepříjemným situacím.

Reagujte, prosím, na potřeby svého dítěte (hlad, únava, další zdravotní problém, nepohoda apod.) jak jste zvyklí a upozorněte na ně poradce.

Pokud se poradce opozdí o více než 20 minut oproti plánovanému času konzultace a nekontaktuje Vás sám, pokuste se jej kontaktovat a pokud se Vám to nepodaří, kontaktujte vedoucího služby.

V případě, že musíte nenadále zrušit konzultaci v den jejího konání, kontaktujte poradce telefonicky (ne SMS), abyste měli jistotu, že se o změně dozvěděl.

Naším hlavním cílem je poskytnout pomoc a podporu Vám a Vašemu dítěti, proto se neobávejte vyjádřit své potřeby a přání ohledně služby rané péče, abychom našich cílů mohli dosáhnout.

Výčet činností poskytovaných sociální službou Raná péče pro rodiny s dětmi s PAS

Činnosti služby rané péče jsou rozdělovány na Základní (poskytovány zdarma) a Fakultativní (plně nebo částečně hrazené na základě ceníku AlFi, z.s.)

Základní činnosti:

  • základní sociální poradenství – poskytovatel předá informace ze sociální oblasti
  • zhodnocení aktuálních schopností a dovedností dítěte
  • zjišťování potřeb rodiny, posilování rodičovských kompetencí
  • seznamování rodičů s programy a technikami podporujících rozvoj dítěte a následná podpora při osvojování těchto technik
  • podpora při začleňování dítěte a rodiny do společnosti
  • poradenství rodičům a blízkým osobám, včetně psychosociální podpory
  • podpora při vyhledávání předškolního zařízení a při adaptaci dítěte v tomto novém prostředí
  • podpora při vyhledávání školního zařízení, asistenta pedagoga či osobního asistenta
  • podpora při pořádání svépomocných skupin rodičů a blízkých osob za účelem sdílení svých zkušeností a vzájemné podpory
  • zprostředkování kontaktů s odborníky a návaznými službami
  • základní sociálně-právní poradenství
  • pomoc při jednání s dalšími institucemi v záležitostech týkajících se vývoje dítěte
  • informování uživatelů služby o dalších aktivitách organizace
  • telefonické a emailové konzultace probíhající v období mezi osobními návštěvami v rodinách

Fakultativní činnosti:

  • pořádání seminářů, kurzů a přednášek pro rodiče (zákonné zástupce) a blízké osoby ve spolupráci s odborníky z oboru psychologie, speciální pedagogiky a lékařství
  • pořádání rodičovských a jiných skupin, které vedou odborníci se zkušenostmi v oblasti psychologie
  • půjčování odborné literatury, instruktážních videí, CD a pomůcek. Zapůjčit tyto věci lze v centru organizace nebo poradce doveze pomůcku do domácnosti uživatele.
  • výroba komunikačních karet a strukturovaných úkolů

Vypracovala: Mgr. Gabriela Mariánková

Dokument platný od 1.1.2022 revidován k datu 1.1.2023. Platnost tohoto dokumentu: od 1.1.2023