VNITŘNÍ PRAVIDLA ODLEHČOVACÍ SLUŽBY 

"AlFi- odlehčovací služba"


· Úvodní ustanovení

Vnitřní pravidla služby upravují zahájení, průběh poskytování, ukončení odlehčovací služby a personální zajištění služby.

Odlehčovací služba je poskytována dle §44 Zákona 108/2006 Sb. , o sociálních službách.

· Veřejný závazek - Poslání sociální služby "AlFi – odlehčovací služba":

Konkrétním posláním AlFi-odlehčovací služby je umožnit pečujícím odlehčení v každodenní péči o dítě s poruchou autistického spektra (PAS), získání času pro odpočinek a pro vyřízení osobních záležitostí. Posláním AlFi odlehčovací služby směrem k dětem s PAS je poskytnout dětem možnost osobního rozvoje, rozvoje v oblasti komunikačních, sociálních i sebeobslužných dovedností. Podpořit seberealizaci dětí s PAS a jejich sociální začlenění.

· Cílová skupina

  • Rodiče, zákonní zástupci pečující o dítě/děti s poruchou autistického spektra (dále jen PAS) nebo s důvodným podezřením na tuto diagnózu od 1 do 15 let věku dítěte.
  • Děti s poruchou autistického spektra nebo důvodným podezřením na tuto diagnózu ve věku 1-15 let.
  • Sociální služba je poskytovaná uživatelům žijícím na území města Ostravy a v přilehlých obcích (do 15 km od hranice Statutárního města Ostrava).

· Zásady poskytování sociální služby

  • individuální přístup
  • ke každému klientovi je přistupováno individuálně dle jeho potřeb a možností, při poskytování služby je maximálně přihlíženo k přáním Uživatele
  • respekt a úcta k uživateli a rodinným příslušníkům
  • respektujeme práva, hodnoty, osobnost, důstojnost a potřeby rodiny a jejích příslušníků bez ohledu na původ, etnickou příslušnost, barvu pleti, mateřský jazyk, věk, zdravotní stav, gendrovou příslušnost, náboženské a politické přesvědčení
  • odbornost a profesionalita
  • pro zajištění kvality služby jsou zaměstnanci pravidelně vzděláváni v oblasti problematiky PAS a přístupu k osobám s PAS, stejně tak jako v dalších oblastech potřebných při poskytování sociálních služeb
  • při interakci s dítětem s PAS vycházejí naši zaměstnanci výhradně z ověřených metod práce s osobami s PAS
  • aktivní a partnerský přístup
  • klademe důraz na aktivní spolupráci mezi pracovníkem AlFi-odlehčovací služby a Uživatelem služby
  • komunikace, spolupráce a spolehlivost na obou stranách je nezbytnou součástí pro úspěšné a kvalitní poskytování služby

· Prostory, materiální a technické vybavení

  • Služba je poskytována ambulantní i terénní formou.
  • Terénní forma je poskytována v domácnostech uživatelů nebo v místě dle požadavků rodičů/zákonných zástupců dítěte s PAS. Při této formě je vybavení individuální dle vybavení domácnosti klienta. Zaměstnanec využívá donesených pomůcek z AlFi, z.s. dle potřeby a individuálních zájmů dítěte s PAS.
  • Ambulantní forma je poskytována v prostorách AlFi, z.s. na ulici Brandlova 1267/6, Ostrava, Moravská Ostrava a Přívoz.
  • V prostorách ambulantní služby se nachází herna pro děti, klidová místnost, kuchyňka, koupelna a WC.
  • Personál má k dispozici kancelářský prostor, koupelnu a WC.
  • Vybavení – výpočetní technika, tiskárna, kopírka, laminovačka, tablety, hračky, literatura, sportovní potřeby, sedací souprava, sedací vaky, vybavení potřebným kancelářským nábytkem.

· Místo a čas poskytování služby

  • Období poskytování služby: služba je poskytována v průběhu celého kalendářního roku.
  • Terénní služba:
  • PONDĚLÍ – ČTVRTEK: 7.00 – 9.00 a 12.00 – 17.00
  • PÁTEK: 7.00 – 9.00 a 12.00 – 16.00
  • SOBOTA:16.00-22.00
  • Čas poskytované služby je nastaven vždy dle předchozí dohody mezi Poskytovatelem a Uživatelem služby.
  • Místem poskytování služby je převážně domácnost klienta, případně jiné místo dle požadavků klienta.
  • Ambulantní služba:
  • PONDĚLÍ – PÁTEK:15.00 – 18.00
  • SOBOTA: 8.00-12.00
  • Čas poskytované služby je nastaven vždy dle předchozí dohody mezi Poskytovatelem a uživatelem služby.
  • Místem poskytování služby jsou prostory AlFi, z.s.: Brandlova 1267/6, Ostrava, Moravská Ostrava a Přívoz, 702 00, případně nejbližší okolí (procházka s dětmi apod.)
  • Místo a čas poskytované služby jsou stanoveny v individuálním plánu klienta
  • Během státních svátku není služba poskytována.
  • V období školních prázdnin může být provozní doba služby pro toto období pozměněna. V takovém případě bude Uživatel služby o této skutečnosti informován minimálně s 1 měsíčním předstihem.

· Popis realizace služby

· Jednání se zájemcem o službu, posouzení žádosti, vstup do služby

  • Zájemce o službu může získat informace o službě prostřednictvím letáčků rozmístěných v čekárnách odborníků (pediatrů, pedopsychiatrů, pedopsychologů, SPC aj.) v předškolních a školních zařízeních. Potencionální zájemce se může o službě dozvědět také prostřednictvím webových stránek (www.alfi-ostrava.cz), FB profilu organizace, propagačních materiálů umístěných mimo výše uvedená místa (např. ve státních i nestátních institucích, jejichž činnost souvisí s péčí o rodinu), tisku, přednášek, seminářů, od stávajících nebo bývalých uživatelů služby.
  • Zájemce může kontaktovat službu osobně, telefonicky nebo e-mailem, iniciativa kontaktu vždy vychází od zájemce. Zájemci o službu jsou zaslány základní informace o službě a odkaz na webové stránky organizace. Zájemce je vyzván k uvedení potřebných údajů pro evidenci zájemce o službu (jméno a příjmení, bydliště, kontaktní informace, věk druh a stupeň handicapu dítěte a požadavek na službu) a vyplnění formuláře "Žádost o službu". Vyplněnou žádost může Zájemce doručit osobně na pracoviště AlFi, z.s. Brandlova 6, Ostrava, prostřednictvím poštovní doručovací služby (na Adresu AlFi, z.s. Neukončená 257/134, Ostrava) nebo elektronicky prostřednictvím datové schránky či emailové pošty (pokud si tuto formu zájemce vybere, počítá s tím, že emailová pošta je zabezpečena pouze heslem majitele emailové adresy).
  • Na základě vyhodnocení požadavků zájemce o službu, je-li volná kapacita služby a klient odpovídá cílové skupině, je následně zájemce o službu kontaktován elektronickou poštou s návrhem termínu osobního setkání v prostorách AlFi, z.s. Klientovi je zaslána k prostudování dokumentace potřebná pro zahájení poskytování služby (vzor smlouvy, vnitřní pravidla, ceník).
  • Na základě veškerých informací určí vedoucí pracovník klíčového pracovníka, který bude vést dokumentaci budoucího Uživatele služby po jeho vstupu do služby.
  • Na společném setkání Poskytovatele (vedoucí služby nebo sociální pracovník, asistent) a zájemce o službu v prostorách AlFi, z.s. dojde k sociálnímu šetření, jehož cílem je zmapovat aktuální situaci zájemce o službu a jeho potřeby. Zároveň dojde k posouzení možností služby vzhledem k očekáváním zájemce o službu a doplnění dříve zaslaných informací zájemci. V případě, že se obě strany dohodou na spolupráci, je podepsána Smlouva o poskytování služby, čímž se zájemce o službu stává Uživatelem služby. Následně se společně stanoví rozsah, místo a čas poskytování služby a dojde k doplnění informací potřebných pro vytvoření individuálního plánu.
  • Služba je poskytována dle dohodnutých pravidel. Hlavní komunikace týkající se poptávky služby (termínů, kdy je služba poptávána) probíhá mezi uživatelem služby a vedoucím pracovníkem.
  • Konkrétní podoba poskytované služby je plánována sociálním pracovníkem, který připravuje také individuální plán a náplň jednotlivých intervencí klienta. Pracovník v sociálních službách či lektor rozvojových aktivit pravidelně informují sociálního pracovníka-klíčového pracovníka Uživatele služby o průběhu poskytování služby.
  • K odmítnutí poskytování služby může dojít, a to z následujících důvodů:
  • zájemce o službu nespadá do cílové skupiny poskytované služby nebo spadat přestal
  • z důvodu naplněné kapacity služby
  • zájemce o službu nesplňuje podmínky místní dostupnosti
  • zájemce o službu požaduje poskytování služby mimo provozní dobu poskytované služby
  • zájemce o službu byl již klientem služby, ale smlouva mu byla vypovězena z důvodu porušení této smlouvy, a to v době kratší než 6 měsíců od aktuální žádosti
  • Zájemce je o těchto důvodech informován a jsou mu předány informace o dalších poskytovatelích sociálních služeb.
  • V případě naplněné kapacity je zájemci nabídnuta možnost zápisu do Pořadníku. V tom případě, jakmile se uvolní kapacita služby, je zájemce z pořadníku kontaktován, je zjišťována aktuálnost jeho potřeb v oblasti odlehčovací služby a v případě, že jsou splněny veškeré podmínky pro možnost vstupu do služby, je se zájemcem podepsána Smlouva o poskytování služby.

· Postup při poptávce služby, odebírání služby a vyúčtování služby

  • Uživatel má možnost využití 2 formy odlehčovací služby. Terénní formu, ambulantní formu nebo kombinaci obou forem. Konkrétní forma Uživatelem využívané služby je uvedena ve Smlouvě, Článek I, bod 2.
  • Terénní forma služby je individuální (1 dítě 1 pracovník AlFi, z.s.),
  • Ambulantní forma může mít podobu individuální nebo skupinovou.
  • Individuální ambulantní odlehčovací služba: 1 dítě 1 pracovník AlFi, z.s. Náplň intervence je stanovena dle potřeb, možností dítěte, jemuž je přímá péče poskytována a v souladu s požadavky Uživatele služby.
  • Skupinová ambulantní odlehčovací služba (skupina max.4 dětí na 1 lektora a max. 4 asistenty). Jedná se o řízené aktivity vycházející ze základních činností poskytované služby. Skupinová forma je nabízena v konkrétních dnech a časech. Nabídka skupinových aktivit je zaslána Uživateli služby vždy na počátku pololetí školního roku a je poskytována pravidelně v průběhu školního roku.
  • Rozsah, místo a čas poskytování služby jsou uvedeny v individuálním plánu (IP) Uživatele služby. Vzhledem k možným měnícím se potřebám na straně Uživatele co do místa a času využití služby, je možné poptat službu i mimo uvedené místo a čas v IP. Způsob poptání zajištění služby mimo uvedené místo a čas v IP je popsán níže. Zajištění služby mimo uvedené místo a čas v IP je možné pouze má-li služba volnou kapacitu na zajištění takovéto mimořádné poptávky. Mimořádná poptávka je zaznamenána v dokumentaci Uživatele služby.
  • Poptávku na využití služby mimo uvedené místo a čas v IP ("přechodná změna poskytované služby"), může klient udělat POUZE písemnou formou, a to:
  • SMS zaslanou na t.č. vedoucího pracovníka odlehčovací služby: 737 360 325 nebo 603 337 641
  • elektronickou poštou na emailovou adresu vedoucidc@alfi-ostrava.cz
  • Po obdržení poptávky vyhodnotí vedoucí pracovník možnosti služby (personální, technické s ohledem na aktuální kapacitu služby) a do 3 dnů informuje Uživatele o poskytnutí/neposkytnutí služby v požadovaných (mimořádných) termínech.
  • Služba NENÍ POSKYTOVÁNA mimo provozní dobu služby. Uživatel musí počítat s tím, že pro termín jeho aktuální poptávky může být kapacita služby naplněna, a tudíž služba nebude moci být poskytnuta.
  • Uživatel je o poskytnutí/neposkytnutí služby dle poptávky informován vždy elektronickou poštou, případě SMS na jím uvedené kontaktní údaje
  • Trvalé změny v rozsahu, místě a čase poskytované služby jsou možné pouze po dohodě mezi Uživatelem a Poskytovatelem služby a jsou doloženy písemným dodatkem ke Smlouvě.
  • Pokud Uživatel sjednané služby nevyužije a neumožní tím Poskytovateli poskytnout službu dle Smlouvy a příslušných dokumentů a tuto skutečnost neoznámí nejpozději 24 hodin před smluveným odebráním služby, je Poskytovatel oprávněn Uživateli vyúčtovat náklady s tím spojené. Výše sankce pro takovýto případ je stanovena v Ceníku služby, který je přílohou č. 1 této Smlouvy.
  • Každá intervence odlehčovací služby je poskytnuta na základě údajů uvedených v individuálním plánu Uživatele služby, případně na základě mimořádné poptávky ze strany Uživatele služby (viz výše). Rozsah, místo a čas poskytované služby jsou uvedeny v IP Uživatele služby. Náplň poskytované služby vychází dokumentace Uživatele služby – Podklad pro individuální plán, Mapování potřeb Uživatele služby a ze samotného IP.
  • Nutnou podmínkou pro poskytnutí terénní služby je vyplnění a podepsání dokumentu Informace k poskytování terénní odlehčovací služby, jehož součástí je také krizový plán. Pro bezpečnost a kvalitu poskytované služby je nezbytné, aby informace v tomto dokumentu byly stále aktuální. Proto v případě jakékoliv změny je potřeba, aby Uživatel služby Poskytovatele průkazně (písemně) informoval.
  • Každou intervenci odlehčovací služby zajišťuje pracovník přímé péče (sociální pracovník, pracovník v sociálních službách, lektor rozvojových aktivit). Tento písemně informuje o průběhu intervence sociálního pracovníka-klíčového pracovníka Uživatele služby. Sociální pracovník vytváří písemný záznam z každé intervence, který tvoří součást dokumentace Uživatele služby.
  • Stejně tak předávané informace ve vztahu k dokumentaci Uživatele služby mezi Uživatelem a vedoucím nebo klíčovým pracovníkem jsou zaznamenány.
  • Pokud je součástí náplně poskytované služby návštěva míst s úhradou vstupného/jízdného, pak Uživatel hradí v plné výši vstupné/jízdné za dítě, jemuž je přímá péče poskytována.
  • Pokud je součástí náplně poskytované služby nakládání s finančními prostředky, např. nákup zboží, úhrada vstupného, jízdného apod., pak:
  • mají Uživatel i Poskytovatel (prostřednictvím svých zaměstnanců) povinnost vést dokumentaci o peněžních transakcích v hotovosti, a to písemně, nejlépe na formuláři k tomu určeném Poskytovatelem služby s názvem "PENĚŽENKA + jméno dítěte". Finanční hotovost pro danou intervenci by neměla přesáhnout částku 200Kč.
  • předání finančních prostředků ze strany Uživatele probíhá buď osobním předáním nebo má dítě hotovost v ochranném pouzdře na peníze, v němž je také uložen písemný doklad o výši hotovosti, ideálně formulář "PENĚŽENKA + jméno dítěte". Ve formuláři je uvedena částka odpovídající hotovosti, kterou má dítě k dispozici pro naplnění jednoho z cílů intervence. Pracovník přímé péče při přebrání dítěte zkontroluje, zda obsah peněženky souhlasí s částkou uvedenou v dokumentu. V případě neshody ihned informuje Uživatele služby prostřednictvím SMS nebo prostřednictvím svého vedoucího pracovníka. Doklady o finančních transakcích v průběhu intervence pracovník přímé péče zapíše do formuláře a doloží účetními doklady. Při ukončení intervence a předání dítě dojde ke kontrole finančních transakcí. Uživatel služby poté svým podpisem stvrdí, že přebraná hotovost a účetní doklady souhlasí ve svém součtu s původní částkou, kterou mělo pro intervenci dítě k dispozici.
  • V případě že dítě, jemuž je přímá péče poskytována, disponuje finanční hotovostí, aniž by bylo nakládání s finančními prostředky součástí náplně intervence, nenese Poskytovatel zodpovědnost za případnou ztrátu či útratu těchto finančních prostředků ze strany dítěte, jemuž je přímá péče poskytována.
  • Intervence jsou ukončeny vždy předáním dítěte rodiči/zákonnému zástupci či osobě určené prokazatelně zákonným zástupcem dítěte/Uživatelem služby.
  • Při ukončení intervence stvrdí Uživatel svým podpisem na příslušném formuláři:
  • že předání dítěte proběhlo v pořádku
  • délku poskytnuté intervence uvedenou pracovníkem v přímé péči
  • že klíče od bytu (v případě, kdy pracovník v přímé péči alespoň část intervence tráví čas s dítětem v domácnosti Uživatele bez jeho přítomnosti), případně hotovost (v případě, že nakládání s hotovostí je součástí náplně dané intervence – viz výše) byly předány v pořádku
  • Uživatel je povinen zaplatit úhradu za poskytnutou odlehčovací službu dle Ceníku. Ceník je sestaven v souladu s vyhláškou č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách
  • Výše úhrady za odlehčovací službu, způsob vyúčtování a platby jsou popsány v Článku IV. Smlouvy o poskytování odlehčovací služby.

· Základní činnosti poskytované služby

  • pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu
  • podpora a pomoc při podávání stravy a pití
  • podpora a pomoc při sebeobsluze (oblékání, svlékání, příprava pomůcek do školy, do volnočasových aktivit, plánování volného času, nakupování, rozhodování apod.)
  • pomoc při samostatném pohybu, v orientaci v prostoru a čase
  • pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu
  • pomoc a podpora při úkonech osobní hygieny
  • poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy
  • zajištění podání stravy dle doby poskytované služby, dle potřeb a požadavků klienta
  • pomoc a podpora při přípravě stravy a úkonů s tím spojených (příprava stravy, úklid nádob apod.)
  • zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
  • doprovod do předškolního, školního zařízení, na volnočasové aktivity apod.
  • podpora a pomoc při kontaktu s rodinou, s vrstevníky, podpora při aktivitách pomáhajících k sociálnímu začlenění klienta
  • sociálně terapeutické činnosti
  • činnosti podporující rozvoj komunikačních a sociálních dovedností dítěte s PAS směřující ke snazšímu sociálnímu začlenění dítěte
  • pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
  • pomoc při vyřizování běžných záležitostí
  • podpora při uplatňování práv a oprávněných zájmů
  • výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
  • aktivizační činnosti vedoucí k rozvoji motorických, kognitivních, komunikačních, sociálních dovedností dítěte
  • podpora při školní/předškolní přípravě

Za poskytování základních činností hradí klient úhradu v rozsahu stanoveném Smlouvou dle Ceníku, který je nedílnou součástí Smlouvy jako příloha č.1

· Fakultativní činnosti poskytované služby

  • výroba komunikačních karet, strukturovaných úkolů a jiných speciálně-pedagogických materiálů
  • speciálně pedagogická diagnostika (Edukačně hodnotící profil, Screeningové posouzení symptomatiky PAS posuzovací škálou CARS)

Za poskytování fakultativních činností hradí klient úhradu dle aktuálního ceníku fakultativních služeb.

· Metody práce poskytovatele služby – Individuální plánování

  • Při poskytování služby jsou vždy brány ohledy na individuální potřeby a specifika dítěte s PAS a potřeb Uživatele služby.
  • Při poskytování služby volíme takové metody práce, abychom zajistili poskytování základních služeb dle zákona 108/2006 Sb., naši zaměstnanci se opírají o vědecky ověřené nikoliv alternativní metody práce
  • S uživatelem (rodičem a jeho dítětem) služby pracujeme vždy v souladu s jeho individuálními potřebami a osobními cíli. V souladu se zákonem o sociálních službách je každému dítěti v odlehčovací službě na základě jednání s jeho zákonným zástupcem – Uživatelem služby vytvořen Individuální plán, který je základním dokumentem poskytované služby. Individuální plán obsahuje cíle Uživatele služby, předpokládané místo a čas poskytování služby, činnosti poskytované služby. Individuální plán je nástrojem k poskytování kvalitní a individuálně zaměřené péče. Na jeho tvorbě se podílí zaměstnanci Poskytovatele v přímé péči spolu s Uživateli služby – zákonnými zástupci dítěte, jemuž je přímá péče poskytována.
  • Individuální plán je v průběhu poskytování služby vyhodnocován a na základě vyhodnocení může být upravován, a to vždy v souladu spolupráce Uživatele a Poskytovatele služby. Veškeré záznamy či úpravy mimo základní text individuálního plánu jsou utvářeny dodatky k Individuálnímu plánu. Dodatky jsou vždy vyhotoveny ve dvou stejnopisech a podepsány oběma smluvními stranami.

· Personální zajištění odlehčovací služby

  • Odlehčovací služby v její ambulantní i terénní podobě zajišťují zaměstnanci Poskytovatele se smlouvou na hlavní pracovní poměr nebo na dohodu o provedení práce.
  • Všichni zaměstnanci Poskytovatele absolvovali vzdělávání Poskytovatele o problematice poruch autistického spektra a práci s dětmi s touto diagnózou.
  • Na poskytování služby se také mohou podílet dobrovolníci ADRA spolupracující s AlFi, z.s. a to vždy za přítomnosti pracovníka v přímé péči – zaměstnance Poskytovatele služby.
  • Na zajištění odlehčovací služby se podílí vedoucí sociální služby, sociální pracovníci, pracovníci v sociálních službách, lektoři rozvojových aktivit skupinové podoby ambulantní služby.

· Ukončení poskytování služeb

  • Ukončení poskytování odlehčovací služby, případně její přerušení je uvedeno v Článku VII. Smlouvy o poskytování odlehčovací služby.

· Vyřizování stížností

  • Uživatel je při první schůzce informován o možnostech a způsobu podání stížnosti či připomínky. Stížnost může být podána:
  • ústně v průběhu poskytování intervence nebo v centru organizace vedoucímu služby, sociálnímu pracovníkovi, případně dalšímu zaměstnanci organizace (je proveden písemný záznam)
  • písemně na adresu Brandlova 1267/6, Ostrava, 702 00
  • emailem na adresu info@alfi-ostrava.cz
  • telefonicky na číslo vedoucích pracovníků odlehčovací služby: 603 337 nebo na 737 360 325
  • anonymně na adresu Brandlova 1267/6, Ostrava, 702 00
  • Chce-li stěžovatel dostat vyrozumění, stížnost nemůže být tato podána anonymně. Stížnost je zaevidována a předána k projednání vedoucímu služby. Stížnost bude se stěžovatelem projednána osobně, telefonicky, emailem nebo písemně. Stížnost bude vyřízena nejpozději do 30 kalendářních dnů od jejího podání, a pokud tuto lhůtu nelze z jakýchkoliv důvodů splnit, bude stěžovatel o těchto důvodech vyrozuměn. Při podání anonymní stížnosti je po jejím projednání vyvěšen výsledek na webových stránkách organizace.

· Kontakty:

  • Kontaktní pracovníci odlehčovací služby:
  • Vedoucí odlehčovací služby: Mgr. Gabriela Mariánková, 603 337 641, g.mariankova@alfi-ostrava.cz
  • Zástupce vedoucí a koordinátor aktivit odlehčovací služby: Bc. Lenka Holušová, DiS., 737 360 325, vedoucidc@alfi-ostrava.cz
  • Služba je dle zákona č. 108/2006 Sb. poskytována za úhradu. Za poskytování základních činností hradí klient úhradu v rozsahu stanoveném smlouvou. Za poskytování fakultativních činností hradí klient úhradu dle aktuálního ceníku fakultativních služeb, který je vyvěšen na webových stránkách organizace.

· Další informace a upozornění

  • V případě změny cíle v průběhu poskytované služby či jiných údajů uvedených v individuálním plánu Uživatele služby, má o těchto změnách Uživatel povinnost Poskytovatele průkazně (písmeně) informovat. Pokud tak neučiní, nenese Poskytovatel zodpovědnost za případné chyby a újmy vyplývající z neinformovanosti o těchto změnách.

Aktualizace dokumentu k 1.2.2024

Platnost tohoto dokumentu: od 1.2.2024